Opis i analiza przedsięwzięcia
,, Gdy jestem zdrowy, chce mi się uczyć, bawić i pracować”
,, Gdy jestem zdrowy, chce mi się uczyć, bawić i pracować,” to przedsięwzięcie , które opracowałam i wdrożyłam w okresie trwania stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego.
W ramach tego przedsięwzięcia podejmowałam działania , które zostały pozytywnie zaopiniowane i zaakceptowane przez dyrektora szkoły, rodziców i uczniów. Były one skorelowane i zgodne z podstawą programową z dn. 15 lutego 1999r.
Okres kształcenia zintegrowanego ma szczególne znaczenie w kształtowaniu człowieka dorosłego, jego kondycji fizycznej, samopoczucia psychicznego i osiągnięć życiowych. Na bazie rozwoju fizycznego i zdrowotnego może dokonywać się prawidłowy rozwój umysłowy, emocjonalny i społeczny. Należy pamiętać, że do szkoły chodzi uczeń, a nie tylko jego,, głowa”, wobec czego konieczne jest zapewnienie mu wszystkich warunków niezbędnych do pełnego harmonijnego wszechstronnego rozwoju.
O tym, że zdrowie w życiu każdego człowieka jest priorytetem nie trzeba nikogo przekonywać. Co mam na myśli mówiąc ,,zdrowie”?
Otóż w rozumieniu Światowej Organizacji Zdrowia-
,,zdrowie to nie tylko nieobecność choroby, lecz przede wszystkim stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego
i społecznego”. Za wykształcenie trwałych nawyków i postaw wobec zdrowia odpowiedzialni są zarówno lekarze, nauczyciele i rodzice. Dążeniem tych osób powinno być rozwinięcie, wzmacnianie i udoskonalanie zdrowia dziecka w toku procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Współczesne pojęcie zdrowia jest szeroko rozumiane. Zdrowe dziecko ma duże szanse osiągnąć powodzenie w szkolnej karierze ucznia. W oczach takiego dziecka zauważymy radość i zadowolenie. Właśnie o ten błysk w oczach dziecka chodziło w moim przedsięwzięciu. To chyba najpiękniejsze podziękowanie za trud i poświęcenie nauczyciela.
Takie podziękowanie płynące z małego serduszka było i jest dla mnie jako nauczyciela
i człowieka czymś ogromnie wzruszającym i niepowtarzalnym.
Nadrzędne cele, które przyświecały mojemu przedsięwzięciu to:
¨ wdrażanie do różnorodnych form aktywności ruchowej, a szczególnie sportowo-rekreacyjnej ( jazda na rowerze, pływanie, marsze, spacery, gry i zabawy ruchowe),
¨ wyrabianie i utrwalanie nawyków higieniczno-zdrowotnych związanych z higieną osobistą i otoczenia oraz hartowaniem i uprawianiem ruchu na świeżym powietrzu,
¨ rozwijanie umiejętności przezwyciężania własnych słabości np. nieśmiałości, lęku przed nowym i nieznanym,
¨ kształtowanie proekologicznych stylów życia,
¨ rozróżnianie czynników mających korzystny i niekorzystny wpływ na zdrowie,
¨ wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
¨ kształtowanie kultury współżycia i współdziałania w grupie,
¨ rozpowszechnianie form czynnego wypoczynku.
Z wyżej wymienionych celów ogólnych wynikały cele szczegółowe:
¨ rozwijanie cech motorycznych,
¨ przestrzeganie zasad zachowania się na drodze jako pieszego i rowerzysty,
¨ zaspokajanie naturalnych potrzeb człowieka poprzez wypoczynek i rekreację,
¨ wykorzystywanie różnych form ruchowych w celu rozładowania stresu, napięć nerwowych,
¨ kulturalne zachowanie się w środkach komunikacji i miejscach publicznych,
¨ zachowanie rozwagi w zawieraniu znajomości,
¨ stosowanie się do zaleceń lekarza i pielęgniarki,
¨ wyzwalanie radości i aktywności poznawczej ucznia,
¨ zapewnienie dobrego samopoczucia, swobody, odprężenia psychicznego podczas zajęć ruchowych,
¨ dbanie o higienę ciała, odzieży, odżywiania się, pomieszczeń i otoczenia na zewnątrz,
¨ wdrażanie do samooceny i samokontroli rozwoju fizycznego i sprawności ruchowej,
¨ właściwy dobór stroju do odpowiednich pór roku oraz sytuacji,
¨ zapoznanie z ogólną budową i funkcjonowaniem własnego organizmu, a zwłaszcza podstawowymi uwarunkowaniami zdrowia,
¨ zachowanie się w razie wypadku( udzielanie pierwszej pomocy przy skaleczeniach
i zadrapaniach).
Aby osiągnąć zamierzone cele zastosowałam następujące metody i formy pracy:
ü wędrówki piesze po najbliższej okolicy ( do lasu, na pole, do sadu i ogrodu
ü w różnych porach roku),
ü wycieczki rowerowe do miejscowości , w której mieści się macierzysta szkoła-Sławno (do ośrodka zdrowia, na pocztę, do gminnej biblioteki publicznej, do pracowni komputerowej, na cmentarz),
ü wycieczki autokarowe do Tomaszowa Mazowieckiego (do kina ,,Mazowia” na film animowany pt.,,Tristan i Izolda”, do rezerwatu przyrody ,,Niebieskie Źródła”) oraz do miasta wojewódzkiego-Łodzi ( do teatru Lalki i Aktora
,, Pinokio” na przedstawienie pt.,, Przygody Koziołka Matołka”, ogrodu
botanicznego, sali gier i zabaw ,, Agatka” i ogrodu zoologicznego,
ü wyjazdy na pływalnię do Opoczna,
ü spotkania z pielęgniarką, pediatrą oraz stomatologiem w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Sławnie,
ü przygotowywanie zdrowych posiłków w klasie,
ü spotkanie integracyjne w ZSS nr 2 w Opocznie- kibicowanie młodszym kolegom biorącym udział w turnieju sportowym ,,Rambit” pod hasłem ,,Więcej ruchu dla maluchów”,
ü udział w zawodach sportowych organizowanych na terenie szkół gminy Sławno np. Turniej pięciu milionów”,
ü
zorganizowanie i przeprowadzenie gminnego turnieju sportowego dla uczniów klas I-III kształcenia zintegrowanego na terenie naszej placówki- punkt filialny w Olszowcu.
Zastosowane przeze mnie formy pracy cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród uczniów jak i ich rodziców. Dzięki dużemu zaangażowaniu rodziców, ich pomocy
w przygotowaniach i realizacji wyżej wymienionych zadań oraz pomocy finansowej mogłam w prawidłowy sposób ukazać dzieciom jak szczególne znaczenie ma zdrowe ciało dla zdrowego ducha. Rodzice poczuli się potrzebni i dowartościowani. Przecież są oni jednym z ogniw, bez którego niemożliwa jest pełna realizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły. W czasie wycieczek to właśnie oni pełnili funkcje opiekunów. W ich obecności dzieci czuły się bezpieczne. Wiedziały, że
w razie jakiegoś kłopotu mogą na nich liczyć jak również i na nauczyciela-wychowawcę.
Końcowym etapem przedsięwzięcia i zarówno ewaluacją było zorganizowanie, przeprowadzenie i wzięcie udziału moich uczniów ( klasa II i III) w gminnym turnieju sportowym dla kształcenia zintegrowanego. Było to dla mnie nowe wyzwanie. Patrząc z perspektywy czasu myślę, że nie było się czego obawiać. Do zawodów przystąpiły 4 szkoły z terenu gminy Sławno. Miejscem rozgrywek był punkt filialny w Olszowcu. Zawodnicy zmagali się w konkurencjach sportowych oraz pytaniach teoretycznych. Wykazali się dużą sprawnością ruchową, wiedzą dotyczącą różnych dziedzin życia. Pokazali, że potrafią grać fair-play i kibicować przeciwnej drużynie. Silnym przeciwnikiem okazali się uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Kamieniu. Jednak nasza mozolna praca nad ,,zdrowiem” nie poszła na marne. Nasi zawodnicy odnieśli zwycięstwo. Zajęli I miejsce. Radości nie było końca. To przecież wielki sukces. Cieszyliśmy się z niego , ale chyliliśmy czoło przed tak mocnymi przeciwnikami. Wszystkie drużyny otrzymały nagrody w postaci sprzętu sportowego, który został zakupiony dzięki hojności sponsora –pani Aliny Włodarczyk właścicielki sklepu wielobranżowego w Sławnie. Po wręczeniu nagród i dyplomów dzieci zostały zaproszone na słodki poczęstunek , no a potem wspólna zabawa. Ten dzień na długo zapadł w pamięci dzieci, rodziców jak i mojej. Do końca nie wierzyłam, że sobie z tym wszystkim poradzę.
Podsumowując, chcę podkreślić czym zaowocowało to przedsięwzięcie dla uczniów, szkoły i dla mnie jako nauczyciela.
Otóż uczniowie: - poprawili swoją sprawność ruchową,
- dbają o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
- potrafią zaspokoić naturalną potrzebę ruchu,
- są bardziej odporni na przeziębienia i choroby,
- wiedzą co jeść aby być zdrowym,
- chodzą na badania kontrolne do lekarza,
- dbają o higienę ciała, a w ty i zębów,
- potrafią czynnie wypoczywać,
- nie szkodzą zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych,
- dzięki zachowaniu harmonii miedzy nauką, a odpoczynkiem
osiągają pozytywne wyniki w nauce,
- przestrzegają norm, zasad współżycia i współpracy w grupie,
- umieją kulturalnie zachowywać się w miejscach użyteczności
publicznej,
- przestrzegają przepisów drogowych dotyczących pieszych
i rowerzystów,
- spieszą z pomocą w razie potrzeby,
- dostrzegają piękno wokół siebie,
- umieją relaksować się w kontakcie z przyrodą,
- wzbogacają swój świat wartości,
- odczuwają radość i zadowolenie,
- wykazują większą odporność na znużenie i zmęczenie.
Szkoła zyskała:
- podniesienie jakości kształcenia i wychowania,
- promowanie placówki w środowisku,
- sojuszników wśród rodziców, którzy poznali funkcje, zadania,
potrzeby szkoły i poczuli się współgospodarzami szkoły,
Nauczyciel:
- wzbogacenie własnego warsztatu pracy o nowe doświadczenia,
- wykorzystanie wiadomości i umiejętności zdobytych na kursie
kierowników wycieczek,
- nawiązanie nowych kontaktów z nauczycielami z innych szkół,
- wzmocnienie swojej samooceny,
- nawiązanie współpracy z rodzicami jako równorzędnymi partnerami
we współdziałaniu dla dobra dziecka.
Po zakończeniu tego przedsięwzięcia nadal organizuję wycieczki bliższe i dalsze, wyjazdy na basen. Przygotowuję uczniów do zawodów sportowych. Mogę się pochwalić, że w roku szkolnym 2005/2006 moi uczniowie z klasy I odnieśli zwycięstwo w Rambicie Edukacji Wczesnoszkolnej klas pierwszych w ZSS nr 2 w Opocznie. Wykazali się dużą sprawnością ruchową ale także świetnie odpowiadali na pytania teoretyczne o tematyce przyrodniczej, społecznej oraz z wiedzy ogólnej.
Wspólnie z rodzicami, dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną szukamy nowych sposobów na kształcenie i wychowanie ,,zdrowych” uczniów, którzy w przyszłości będą dbać o te wartości i przekazywać je następnym pokoleniom.
Opracowała:
mgr Marzenna Skowrońska